sabar itu indah..:)

Follow by Email

Sabtu, 17 Disember 2011

JGN LAH KAYA HARTA,TAPI KAYA LAH DGN KSH SYG DAN AGAMA

salam....


hurm,apalah sgt topic niy..tpi ade yg mgalaminya...



bgon pg,srpn sorg2...mkn mlm pon sorg,kdg mkn lah ngn kwn2..sbb da tak de temn...
sedih gk kn...
terkadang sy bfikir ape yg manusia kita cari dlm dunia niy sbnrnya?knp allah turunkn kita ke dunia niy??utk mncari harta yg sebanyak2nya ker??manusia2.....masyallah...
sedangkan org miskin yg mkn nasi ngn garam pon mereka boleh mkn bersama keluarga mereka..knp kita org kaya tak boleh nk mkn ramai2..sdgkan duit ada tok ckopkan mknan..bkn berbahagi mcm org miskin..


mne perginya taggungjawab dan ksh syg yg harus diberikan pd kita??bkn harta yg kita ingikan..tapi KEBAHAGIAAN DIDUNIA DAN AKHIRAT...
  


mne perginya ilmu agama kita???spe yg patot disalahkn jika kita tidak berilmu agama?adakah kita dlahirkan dari kecil memg tidak ada ilmu agama??


wahai ibu bapaku,kami tidak ingin begini...
kami ingin juga dhargai dan disayangi..
kami juga ingin dpandang mulia dgn ilmu agama yg tggi..
BIMBINGLAH KAMI....


mne pergi kata'dah mkn?,dah solat?,jom berjemaah....
yg kami lihat hanyalah rumah yg sunyi,suara pertengkaran antara ibu dan bapa..
mane hilang ketengan ddlm rumah ini??


kami hanya inginkan gelak tawa ddlm rumah ini..
ingin mendengar seruaan azan yg merdu...
bkn lah suara pergaduhan antara kalian...






wahai ibu bapaku,aku hanya ingin kau mngerti yg aku ingin mencium dan dsayangi oleh mu...:)


Jumaat, 16 Disember 2011

nk mudah meghafal???

salam,,tajuk niy agk lain ckit..tpi sy cube berkongsi lah ye...
baiklah,kebiasaanya pelajar akn mgalami mslh ini....ade sesetengah org memg susah nk menghafal....
sy pon tergolong slh stu daripadanya.....hehe...
ade bnde yg buat kita tak boleh meghafal,sprti tidak focus,gangguan suara dan yg lain2...
tapi ada cara nk buat kita mudah menghafal...
nk thu??


TIPS-TIPSNYA...

  • rajinkan membaca buku pada wktu mlm...
  • klau boleh main colour2..cmpor2 colour tlisan or higlight..
  • jgn terlalu bnyk tidur,klau boleh maximum 6 or 7 jam...ini kerana jika terlebih tidur akn mnyebabkan otak lembap...
  • elakkan dri melihat bnde yg tidak baik..
  • klau dah nk exam,cube bace buku pd 4 or 5 pg..amek mse 1 or 2 jam tok menghafal,insyllah akn bkesan..tapi,jgn tidur blik pulak..nnty hilang pula apa yg kita hafal tdi....hehe
  • klau dah nk msok ruang peperiksaan,elakkn tok selak buku yg kita dah hafal..sbb niy akn wat kita confuse yg mne stu kita hafal..:)
  • akhir sekali masa ddlm bilik peperiksaan jgn lupe bace doa ...


INGIN DPTKAN PELBAGAI JENIS PAKAIAN,TUDUNG DAN SHAWL TERBARU..BOLEH KLIK NIY OK..TQ:)..

SLH COLLECTION
INGIN DPTKAN PELBAGAI JENIS PAKAIAN,TUDUNG DAN SHAWL TERBARU..BOLEH KLIK NIY OK..TQ:)..
http://www.facebook.com/l.php?u=http%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2Fpages%2FSLH-Collection%2F204955926247507%3Fref%3Dtn_tnmn&h=QAQGS6fpQ

Syurga dan Neraka dijadikan pada hari Khamis


Dijadikan syurga dan neraka pada hari Khamis. Syurga adalah satu tempat yang melahirkan “Rahim” (kasih sayang) Allah s.w.t. Siapa nak tengok kasih sayang Allah di Syurga hendaklah mematuhi perintah Allah dan menjauhi larangannya. Neraka itu sebaliknya. Siapa nak tengok kegarangan Allah, terutamanya kepada orang jahat, jengoklah tengok ke dalam neraka.
Nikmat syurga dan azab neraka tidak dapat diceritakan (secara detail). Kalau diceritakan pun tak tersampai akal untuk memikirkannya. Dalam dunia pun begitu, orang yang sakit diketuk dengan tukul umpamanya, hanya dia yang tahu betapa sakitnya. Untuk tahu nikmat syurga yang sebenar ini, kena masuk dahulu.
Apa yang sesorang itu hendak di dalam syurga dia dapat dan kekal selamanya (fiha kholidun). Di dalam hadis ada dinyatakan, Allah sendiri melayan makan dan minum ahli syurga, tanya khabar sendiri, “Apa khabar kamu wahai ahli syurga?” Begitulah istimewanya layanan Allah kepada ahli syurga. Oleh kerana syurga dijadikan pada hari Khamis dan di dalam syurga Allah beri apa yang dikehendakinya , maka kerana itu jugalah siapa yang berhajat untuk meminta sesuatu dari seseorang maka disunatkan meminta pada hari Khamis.
Nabi juga pernah berdoa ” Ya Allah berilah berkat pada umatku pada pagi hari”. Kalau kita ada sesuatu kerja misalnya hendak berjumpa seseorang untuk sesuatu hajat, buatlah di pagi-pagi hari kerana masa itu ada keberkatan.
Juga disunatkan bermusafir pada hari Khamis.
Ada 8 syurga, 120 tingkat, 3/4 tingkat adalah milik umat Nabi Muhammad s.a.w. (3/4 dari 120 = 90tingkat). Umat  Nabi Muhammad lebih ramai berbanding umat terdahulu. Umat Nabi Muhammad juga termasuk orang-orang kafir. Kalau mereka nak masuk Islam tiada siapa boleh halang.Umat dahulu nabi dan rasul silih berganti, umat Nabi Muhammad kini sudah 1500 tahun.

my love BFF!

hurm,,niy lah dia antara org yg sy syg sgt2...kesemuanya bnyk yg jauh dri sy...
memandangkan semua ade haluan msing2...:)
tmasok lah sy...


niy nme dia mariah zain,org nye simple je..tpi ske karaoke..sme lah mcm sy..ske mnyanyi tpi dia lagi ske..hehe...skrg dia ade kt australia lah...bkeje dsana..apakan daya,saya tidak dpt ikot dia..:(..miss you...<3


niy pulak nme dia diyana halim,tggl di kl..dlu sy blajar dkt kl..slalu tumpang tido umah dia..hihihi...
mle2 tak rpt pon..tpi org kate bile da dkt2 rase syg kt dia lak..hehe...nik kcik lagi niy,tpi pikirannya matang mcm org dewasa juga....jgn nkl2 ye...





dia niy plak jiran sy,nme dhaniyah....slalunye kalau tak de ape nk buat kteorg bjln..skrg pon dia dh g bkerja dkt australia...:(..da bjauhan,ta de kwn yg nk temn bjln da...:(..miss you...


niy dlu kwn2 sy mse sy kt kl dlu..nme diaorg shida,zaty dan wawa....ketiga2 niy ade ciri2 msing2..tpi kdg2 klakar..wawa yg peace tuh dy niy slalu tolg sy bile sy masak tok kteorg mkn or bbuke...yg zaty tukang mkn,yg shida tukg sruh..hehehe...rndu kngn2 ngn dyorg....rndo korg!


niy nme dia lyna amin..stu class ngn sy mse kt kl dlu...yg niy agk kasar skit,klau ckp lepas jer..tpi hatinye baik..tidak kedekut,dan sporting....kami ske mkn mcd..blik classs je msty nk g mcd je..hehehe..hope dia bole blajor rjin2 dan dpt kwn yg tbaik ddunia dan akhirat...


niy lah dia kwn bru sy...wlaupon bru knl..tpi sy rase slesa bile ngn dyorg...hrp pshbtan kami bkekalan lah ye...







Sabtu, 10 Disember 2011

BARU PUTUS CINTA??MCM MNE NK LUPAKAN SI DIA??

salam...
hurm,ckp psl cinta niy kn...mmg da slalu sgt kite dgr kate pts and cpl...
nk bkongsi lah kn mcm mne cara2 nk mlupakan si dia..hehe
sy bru je mgalaminya,,adalah pkara yg mmbuatkn kterog da tk boleh bsama...
lpas pts je sy ase lbih tenang n yakin pd diri...ntah knp,org klau pts mcm susah nk mlupakan..
ye,btol memg susah nk mlupakn seseorg yg kite syg...
tapi anda pcaya yg tuhan sygkn anda tak??
masih ade yg syg pd kita sbnrnye..iaitu tuhan kita..
sejahat2 mne pon kite,kite lah hambanya yg abadi..

SELEPAS da pts akhirnya kite akn cube mlupakannya kn..sy akn cube brkongsi 
CARA-CARANYA...
1)bnykkan solat dan berdoa...-ni la slh stu cara tbaik spuya kita dberi ketengan..
2)luangkan masa dgn aktiviti harian..-wat2 sebokkan diri dgn kerja or study..
3)terapkan berkawan ngn ramai org-cara niy buat kite tak bosan n sunyi dlm diri kita..
4)cuba silent or vibrate fon klau boleh jgn slalu tgok fon...
5)ajk lah kwn2 tok keluar bersiar2..
6)klau boleh jgn heboh2kn status hbgn korg..-bkn ape tkot nnty ade mlot yg dtg nnty ley mnimbulkan pergaduhan antara anda dan si dia...
7)klau boleh dh pts tak perlu lah bermusuh2...-kwn mcm biase,tetapi jgn mnaruh hrpn pd dia agy..aggap lah anda telah meredhakan dia..

CINTA TAK HARUS SALING MEMILIKI


Si Jejaka:Hi awak, boleh berkenalan, da lama saya perhatikan awak.

Si gadis:Assalamualaikum…sape ni?


Si Jejaka:waalaikumussalam..saya *hamba ALLAH*.Terus terang saya rasa tertarik hati ngan awak ,Tapi sebelum tu boleh saya tau awak sudah berpunya ke belum?
Si gadis :Selagi belum bernikah saya bukan kepunyaan sapa2.ish3…

Si Jejaka: Boleh tak kte berkawan?
Si gadis:mintak maaf, saya takut persahabatan yang dibina bertukar kepada rasa cinta.Saya harap awak faham.

Si Jejaka: baguslah kalau begitu, tak salah kan.
Si gadis:itu salah.. cinta sebelum nikah adalah HARAM.

Si jejaka :0oo ok..so macam mana saya nak dekati awak?
Si gadis:dekati abah dan mama saya.kalau mereka setuju terus masuk meminang, kan senang.

Si jejaka: err….macam tu ke..kenapa kena melalu family awak dulu?
Si gadis:sebab saya tak nak terjatuh cinta ngan awak sebelum nikah.Saya tak nak mulakan zina hati.

Si jejaka:saya faham,kalau saya tak mampu lagi nak meminang awak?
Si gadis :simpanlah cinta dan rindu itu di dalam hati, sehingga ALLAH bagi kemudahan pada awak.Mencintai tidak semestinya memiliki.Redha akan takdir yang ditentukan ALLAH.
Si jejaka :ok saya faham.



salam..disini sy ingin berkongsi pengalaman yg pernah saya alami..
kite sbg manusia memg lumrahnye dberi rasa kasih dan cinta terhadap sesorg benar..namun rasa kasih dan cinta itu juge bkn terhadap sesorg sahaje,ianya juga haruslah pada allah yg maha kuasa..
terkadang sy tertanya2...mengapa rasa itu hadir dlm hidup kita,padahal kite bnyk kali merasakan rasa skit hati..
tetapi knp erk kite ta serik juge utk merasakan rasa sakit itu???mengapa dteruskan lagi utk bercinta??dan bertukar psgn lagi??
itu lah lumrah dunia kn..sy prnh merasakan dlukai,rasa sakit hati kerana sy memiliki cinta yg slh..tpi dr situ lah sy bljr apa erti cinta....tidak semestinya kita mencitai seseorg itu kita harus memilikinya..
sy prnh jatuh hati pd sesorg,namun sy tidak pernah ingin meluahkn nye..kerana sy ingin membiarkn rasa itu tuhan yg mmbls kerana sy percaya,jika ade keikhlasan hati kite mcntai seseorg itu..maka insyllah terbuka lah pintu kbhgiaan utk kite...yg pnting redha dgn ketentuan illahi..KDG KITE HARUS MELEPASKN SESORG YG KITE SYG UTK KHBHAGIANNYA....bak kata jodoh tak kemana..dan skrg sy rasa hati sy lbih tenang jika sy tidak memiliki cintanya skrg.. kerana sy ingin mmbiarkn tuhan yg membls sgle rase yg sy alami..

tetapi pd sy lebih baik lah kite niy jgn lah mnbhkan lagi rasa sakit hati itu dgn cara memilkinya...alangkah indahnya jika kita dpt memilikinya dlm ikatan yg sah,mksodnye memiliki kesuluruhnya daripada jiwa dan raga dia...sudah tentu kebahagian itu dpt kita rasakan..terkdg kite ta dpt memilikinya skrg.
namun percayalah,andai dberi jodoh,insyllah akn bersama juga kn...:)