sabar itu indah..:)

Sabtu, 10 Disember 2011

CINTA TAK HARUS SALING MEMILIKI


Si Jejaka:Hi awak, boleh berkenalan, da lama saya perhatikan awak.

Si gadis:Assalamualaikum…sape ni?


Si Jejaka:waalaikumussalam..saya *hamba ALLAH*.Terus terang saya rasa tertarik hati ngan awak ,Tapi sebelum tu boleh saya tau awak sudah berpunya ke belum?
Si gadis :Selagi belum bernikah saya bukan kepunyaan sapa2.ish3…

Si Jejaka: Boleh tak kte berkawan?
Si gadis:mintak maaf, saya takut persahabatan yang dibina bertukar kepada rasa cinta.Saya harap awak faham.

Si Jejaka: baguslah kalau begitu, tak salah kan.
Si gadis:itu salah.. cinta sebelum nikah adalah HARAM.

Si jejaka :0oo ok..so macam mana saya nak dekati awak?
Si gadis:dekati abah dan mama saya.kalau mereka setuju terus masuk meminang, kan senang.

Si jejaka: err….macam tu ke..kenapa kena melalu family awak dulu?
Si gadis:sebab saya tak nak terjatuh cinta ngan awak sebelum nikah.Saya tak nak mulakan zina hati.

Si jejaka:saya faham,kalau saya tak mampu lagi nak meminang awak?
Si gadis :simpanlah cinta dan rindu itu di dalam hati, sehingga ALLAH bagi kemudahan pada awak.Mencintai tidak semestinya memiliki.Redha akan takdir yang ditentukan ALLAH.
Si jejaka :ok saya faham.



salam..disini sy ingin berkongsi pengalaman yg pernah saya alami..
kite sbg manusia memg lumrahnye dberi rasa kasih dan cinta terhadap sesorg benar..namun rasa kasih dan cinta itu juge bkn terhadap sesorg sahaje,ianya juga haruslah pada allah yg maha kuasa..
terkadang sy tertanya2...mengapa rasa itu hadir dlm hidup kita,padahal kite bnyk kali merasakan rasa skit hati..
tetapi knp erk kite ta serik juge utk merasakan rasa sakit itu???mengapa dteruskan lagi utk bercinta??dan bertukar psgn lagi??
itu lah lumrah dunia kn..sy prnh merasakan dlukai,rasa sakit hati kerana sy memiliki cinta yg slh..tpi dr situ lah sy bljr apa erti cinta....tidak semestinya kita mencitai seseorg itu kita harus memilikinya..
sy prnh jatuh hati pd sesorg,namun sy tidak pernah ingin meluahkn nye..kerana sy ingin membiarkn rasa itu tuhan yg mmbls kerana sy percaya,jika ade keikhlasan hati kite mcntai seseorg itu..maka insyllah terbuka lah pintu kbhgiaan utk kite...yg pnting redha dgn ketentuan illahi..KDG KITE HARUS MELEPASKN SESORG YG KITE SYG UTK KHBHAGIANNYA....bak kata jodoh tak kemana..dan skrg sy rasa hati sy lbih tenang jika sy tidak memiliki cintanya skrg.. kerana sy ingin mmbiarkn tuhan yg membls sgle rase yg sy alami..

tetapi pd sy lebih baik lah kite niy jgn lah mnbhkan lagi rasa sakit hati itu dgn cara memilkinya...alangkah indahnya jika kita dpt memilikinya dlm ikatan yg sah,mksodnye memiliki kesuluruhnya daripada jiwa dan raga dia...sudah tentu kebahagian itu dpt kita rasakan..terkdg kite ta dpt memilikinya skrg.
namun percayalah,andai dberi jodoh,insyllah akn bersama juga kn...:)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan